گزارش رویداد دیجیتال استارز – بخش دوم

گزارش رویداد دیجیتال استارز

بخش دوم

در بخش اول گزارش رویداد دیجیتال استارز، خلاصه ای از سخنان روح الله رحمانی درباره مشارکت استارتاپ ها با شرکت های بزرگ را خواندید و همچنین ۵ تیم از ۱۷ تیم راه یافته به مرحله فینال دومین لیگ اینترنت اشیا معرفی شدند. در بخش دوم، از ۶ تیم دیگر شرکت کننده در این لیگ خواهیم گفت.

 

خلیج فارس

ششمین ارائه فینال مربوط به تیم خلیج فارس بود. تیمی حرفه ای که سابقه مشارکت در پروژه های هوشمندسازی ربات سورنا و خودران (اولین خودروی هوشمند ایران) را در کارنامه خود داشت. مشکلی که تیم خلیج فارس شناسایی و بر روی حل آن تمرکز کرده بود، مشکل اتصال ابزارها و تجهیزات مختلف به اینترنت و ذخیره سازی داده ها در فضای ابری بود. برای بیشتر تجهیزات این اتصال به راحتی انجام نمی گیرد و تازه بعد از متصل شدن هم هر ابزار نیازمند واسط کاربری (UI) خاص خودش است.

تیم خلیج فارس هم به تسهیل متصل شدن تجهیز به اینترنت می پردازد و هم فرایند انتقال و مدیریت داده در فضای ابری را هموار می کند. این تیم موفق شده است که تا امروز ۲۰۰۰ گجت خانه هوشمند را در هرمزگان نصب و به شبکه متصل کند.  راه درآمد تیم هم ۲۰% از فروش گجت و ۸۰% از ارائه خدمات پشتیبانی (Backend) برای گجت هایی است که تولید این شرکت نیستند.

گزارش رویداد دیجیتال استارز

 

قلدک

تیم استارتاپ قلدک که هنوز در مرحله طراحی ارزش پیشنهادی اولیه به سر می بردند و حداقل محصول قابل عرضه خود را نساخته بودند، به ارائه ایده قلک هوشمند برای کودکان پرداختند. هدف این تیم آموزش پس انداز به کودکان در کنار بازی و بازخورد دادن به خانواده ها درباره عملکرد کودک است.

 نحوه کار به این شکل است که کودک پول را داخل یک قلک فیزیکی می اندازد، سپس سنسوری که در قلک  نصب شده است انداخته شدن پول را در قلک تشخیص می دهد و از طریق بلوتوث پیامی به گوشی والدین ارسال می کند. با دریافت این پیام، کودک اجازه بازی با بازی های طراحی شده در اپ قلدک را پیدا می کند. این بازی ها نیز توسط تیم قلدک طراحی شده اند و بازی هایی هستند که به رشد شخصیتی کودک کمک می کنند. گزارش های این بازی ها نیز به والدین فرستاده می شود و والدین از این طریق می توانند اطلاعاتی درباره تیپ شخصیتی کودک و نحوه پیشرفت او در هر بازی به دست آورند.

حداقل محصول قابل عرضه این استارتاپ تا اواخر دی ماه ۹۷ برای آزمایش آماده می شود.

 

تله فریم

تیم استارتاپ تله فریم سعی کرده که ظرفیت های معطل مانده در اماکن عمومی را تبدیل به فرصتی برای تبلیغ کنندگان و تولیدکنندگان محتوا کند. تله فریم با ساخت یک وسیله اندرویدی کوچک و نصب آن به نمایشگرهای اغلب خاموش اماکن عمومی و سازمان ها، این نمایشگرها را به تابلوهای اطلاع رسانی هوشمند بدل نماید. تابلوهایی که می توان از آن ها استفاده تبلیغاتی داشت یا آن ها را تبدیل به نقطه تماسی برای ارائه اطلاعات آموزشی به پرسنل کرد، یا از آن ها به عنوان تابلوهای روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان ها استفاده کرد. برای اینکه سازمان بتواند به راحتی از این امکان استفاده کند، پنل ساده ای برای مدیریت محتوای نمایشگرها در اختیار فرد کنترل کننده تابلو قرار داده شده است.

وجود این نمایشگرها در سازمان نه تنها برای سازمان و مشتریان آن ارزش ایجاد می کند، بلکه برای تولیدکنندگان محتوا نیز فرصتی مغتنم است. تولیدکنندگان محتوا می توانند از طریق پلتفرم محتوایی تله فریم به صاحبان نمایشگرها در سازمان های مختلف وصل شوند و بر اساس ویژگی مخاطبان آن سازمان محتوای سفارشی تولید کنند.

راه هایی درآمدزایی تله فریم فروش لیسانس استفاده از نرم افزار، فروش محتوا، و فروش سخت افزار قابل نصب روی نمایشگر است. در حال حاضر ۷۰ درصد درآمد این استارتاپ از فروش نرم افزار و ۳۰% از فروش محتوا است ولی با برنامه های جدیدی که این تیم برای توسعه محصول خود در نظر گرفته است پیش بینی می شود که این نسبت در آینده نزدیک کاملا برعکس شود.

گزارش رویداد دیجیتال استارز

 

بیتانگار

ایده شرکت بیتانگار را احتمالا قبلا هم شنیده اید: دادن ابزار هوشمند رصد و کنترل سیگنال قلبی به بیمار و ارسال گزارش آن به پزشک یا هشدار به نزدیکان فرد درباره علائم خطر حمله قلبی. این استارتاپ سعی کرده است که با اضافه کردن ارزش هایی مثل هشدار وارونگی هوا به بیمار و سایر هشدارهای مربوط به سلامتی به بیمار محصول خود را از محصولات مشابه متمایز کند.

بیتانگار در نظر دارد که از طریق خرده فروشی این دستگاه درآمدزایی کند. همچنین با توجه به اینکه قیمت این دستگاه بالاست و برخی بیماران نیز صرفا برای مدت کوتاهی به آن نیاز دارند، برنامه ای برای اجاره دادن دستگاه به بیمارستان (و اجاره مجدد آن به بیماران توسط بیمارستان) در نظر گرفته شده است.

چشم انداز بیتانگار این است که ویژگی های دستگاه را به نحوی کامل کند که این ابزار برای سایر بیماری ها مانند دیابت نیز قابل استفاده باشد.

 

ویرا پلاس

ایده استارتاپ ویرا پلاس کمی شبیه به ایده استارتاپ الکترون بود که در بخش قبلی گزارش به آن اشاره کردیم ولی تمرکز ویرا پلاس بر ترافیک ماشین آلات ترابری در کارخانه ها و سازمان ها قرار گرفته است نه بر رصد وضعیت فنی آن ها. در حقیقت ویرا پلاس سیستم هوشمند درخواست و نظارت خودرو  است که از طریق نصب بورد سخت افزاری بر روی خودروها، فرایند درخواست خودرو از واحد ترابری را برای کارخانه ها، شرکت های توزیع، و … تسهیل می کند.

ره آورد استفاده از ویرا پلاس برای سازمان ها، کاهش زمان درخواست خودرو، نظارت بر وضعیت فعلی خودرو، و ارسال گزارش لحظه ای از مرحله سفارش برای فرد درخواست کننده است. بازار هدف ویرا پلاس نیز بر خلاف الکترون، کسب و کارهای کوچک تا متوسط است. ویرا پلاس درآمد خود را ار فروش سخت افزار، تحلیل و فروش داده، و پشتیبانی نرم افزار کسب می کند.

 

ارلینگ

احتمالا هیجان انگیزترین ارائه فینال لیگ مربوط به استارتاپ ارلینگ بود که از پارک علم و فناوری گلستان در این رویداد شرکت کرده بود. آن قدر این ایده خوب به نظر می رسید و آن قدر ارائه دهنده محکم از عملکرد خوب دستگاه سخن می گفت که حضار نمی توانستند باور کنند که این ادعاها و گزارش ها واقعی است!

ایده ارلینگ استفاده از شتاب سنج های موبایل برای ثبت لرزه های مناطق برای پیش بینی وقوع زلزله بود. ارلینگ مدعی است که بر خلاف بسیاری از گفته ها، زلزله امری پیش بینی پذیر است و آن ها ابزاری طراحی کرده اند که می تواند زیر ۵ ثانیه اقدام به هشدار زودهنگام وقوع زلزله کند. ارلینگ مدعی است که پیش بینی زلزله را توانسته است در مناطق مختلف از ۲۰ دقیقه قبل تا ۴- ۵ روز قبل از وقوع پیش بینی کند. دقت پیش بینی بسته به منطقه پیش بینی متفاوت بوده است.

این تیم ۱۰ سال است که در حال کار بر روی ماهواره های نانو است و کف رودخانه ها را با ماهواره های ماکرو زیر نظر دارد تا بتواند علاوه بر پیش بینی زلزله، به حوزه پیش بینی و هشدار سیل هم وارد شود. ارلینگ از طریق فروش اشتراک سالیانه به کاربران کسب درآمد می کند.

اگر شما هم مثل باقی حضار کنجکاو شده اید که چه طور پیش بینی زلزله ممکن است و فراتر از آن چه طور یک استارتاپ ایرانی ادعا می کند گوی سبقت را از تیم های مشابه آمریکایی و اروپایی ربوده و پتنت این اختراع را برای خود ثبت کرده، پیشنهاد می کنیم سری به سایتشان به آدرس www.acircularworld.com بزنید.

گزارش رویداد دیجیتال استارز

در آخرین بخش از گزارش رویداد دیجیتال استارز، ۶ استارتاپ شرکت کننده دیگر را به شما معرفی خواهیم کرد.

نظرتان را بگویید