گزارش رویداد دیجیتال استارز – بخش سوم

گزارش رویداد دیجیتال استارز

بخش سوم

این سومین و آخرین بخش از معرفی استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا است که ۲۱ آذر ماه همزمان با رویداد دیجیتال استارز، در فینال دومین لیگ اینترنت اشیا برای کسب جایگاه های اول تا سوم با هم به رقابت پرداختند. در این مطلب ابتدا معرفی ۶ استارتاپ دیگر را می خوانید و سپس فهرست برگزیدگان رقابت را ملاحظه خواهید کرد.

 

زی

ایده استارتاپ زی که توسط یک انترن بیمارستان خاتم الانبیای مشهد مطرح شده است،  شبیه به استارتاپ بیتانگار بود که در بخش قبلی گزارش به آن اشاره کردیم. این استارتاپ که از ۳۰ مهرماه ۹۷ رسما شروع به کار کرده است، دستگاهی به نام هولتر ساخته است که هدفش ثبت علائم حیاتی بیمار و ارسال آن برای پزشک است. تیم در مرحله ای است که هم اکنون حداقل محصول قابل عرضه را در اختیار دارد.

این استارتاپ برای هر فرد پرونده ای شخصی تشکیل می دهد که سابقه بیماری و سبک زندگی او در آن ثبت می شود و بر اساس این اطلاعات به فرد درباره بیماری های دیگری که امکان ابتلا به آن را دارد هشدار داده می شود. زی در نظر دارد این دستگاه را به بیمارستان ها اجاره دهد.

گزارش رویداد دیجیتال استارز

 

AEWS

سیزدهمین ارائه مربوط به استارتاپ AEWS بود که یک سیستم هشدار زودهنگام کشاورزی است (Agriculture Early-Warning System). این استارتاپ که با چشم انداز کمک به کشاورزی پایدار ایجاد شده است، به کمک سنسورهای مختلف محیطی و همچنین استفاده از نظر خبرگان داده ها را از محیط جمع آوری می کند، سپس با داده کاوی و تحلیل داده ها منطبق بر اصول سازمانی جهانی غذا (فائو) امکان بروز بیماری ها و شیوع آفات را محاسبه می کند و در نهایت درصورتی‌که نتیجه تحلیل ها بیانگر خطر ابتلا به آفات و بیماری ها باشد، به کشاورز هشدار می دهد تا اقدامات پیشگیرانه را به عمل آورد.

به این ترتیب، سیستم AEWS از مصرف بی رویه سموم کشاورزی که هم به آلودگی آبی می انجامد و هم باعث مسمومیت افراد می شود، جلوگیری می کند. همچنین از داده های جمع آوری شده توسط این سیستم می توان برای مدیریت استفاده از منابع آبی استفاده کرد. این استارتاپ ۳ دسته مشتری برای خود در نظر گرفته است: زمین های کشاورزی بزرگ که سیستم به آن ها فروخته می شود، زمین های کشاورزی کوچک که سیستم به آن ها اجاره داده می شود، و زمین های کشاورزی خرد که امکان استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط سیستم را دارند.

 

آداس

آداس یک همیار شناگر هوشمند است که به مچ دست شناگران بسته می شود و هم موقعیت مکانی شناگر و هم وضعیت سلامت شناگر را پایش می کند. در صورتی که در هنگام شنا در محدوده طرح سالم‌سازی دریا، مشکل یا بیماری برای شناگر اتفاق پیش بیاید، این مچ بند اطلاعات فرد را به مراکز امداد ارسال می کند. همچنین این ابزار مجهز به کیسه هوایی است که در صورت از هوش رفتن فرد تا ۳ دقیقه می تواند وی را روی آب نگه دارد. علاوه بر این، در اطراف محدوده سالم سازی توپ های هوشمندی روی آب رها می شوند که قادرند در صورت خروج فرد از محدوده (تا ۲۰۰ متر) همچنان مچ بند را متصل نگه می دارد.

 

دیجیتالایزر

استارتاپ دیجیتالایزر که از شهر ارومیه در این رقابت شرکت کرده بود، پیشنهادی برای حفاظت از حریم در فضاهای کار اشتراکی و فضاهای اداری مشترک داشت. این استارتاپ با ارائه یک سیستم، فضاها را تقسیم بندی و امکان کنترل سطح دسترسی را برای افراد فراهم می کند. فردی که با استفاده از این سیستم کنترل فضای شخصی اش را در دست دارد، می تواند از اثر انگشت، دوربین، و RFID به عنوان کلید حریمش استفاده کند. تمایز این سیستم با سیستم های حفظ حریم مشابه در عدم نیاز به سرور و بی‌سیم بودن آن است.

این سیستم به طور پایلوت در دانشگاه صنعتی ارومیه نصب شده و در حال کار است.

 

K Medical

استارتاپ K Medical یک گجت پوشیدنی اختراع کرده است که به بیمار کمک می کند قبل از عمل جراحی زیبایی (برای جراحی سینه) با استفاده از واقعیت افزوده بتواند نتیجه عمل را مشاهده کند. نکته جالب درباره این استارتاپ این است که گرچه اختراع توسط تیم ایرانی و در استان گلستان انجام شده است، اما با توجه به اقبالی که بازار ایران به محصولات فناوری پزشکی خارجی دارد، شرکت K Medical در انگلیس ثبت شده است و قرار است با نام محصولی تولید انگلستان به بازار اروپا و ایران وارد شود!

فروش این محصول به پزشکان جراح زیبایی صورت خواهد گرفت.

آخرین تیم ارائه کننده، تیم ضربان بود که ایده ای شبیه به بیتانگار و زی داشت و با استفاده از گجت هوشمند وضعیت قلبی بیمار را از راه دور پایش و اطلاعات مربوط به آن را در پرونده سلامت الکترونیک فرد ثبت می کند.

 

تیم‌های برگزیده

بعد از اتمام ارائه تیم ها، داورانی که در طول سمینار با سوالات خود به محک تیم های حاضر پرداخته بودند، به ترتیب تیم های زیر را به عنوان مقام های اول تا سوم اعلام کردند:

  1. استارتاپ AEWS (سیستم هشدار زودهنگام آفات و بیماری های کشاورزی)
  2. استارتاپ K Medical (گجت واقعیت افزوده پزشکی در حوزه جراحی زیبایی)
  3. استارتاپ الکترون (سیستم پایش وضعیت سلامت فنی تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین)

پیوستن به بحث و گفتگو یک نظر

  • علیرضا محمدی نیا گفت:

    ممنون از حمایت و پوشش خبری خوبتون از رویدادهای استارتاپی و دیجیتال استارز

نظرتان را بگویید