لین دیزاین و دوسالگی خلق تجربه

بوسیله 3 دی 1398اخبار

لین دیزاین و دوسالگی خلق تجربه

دو سال قبل، در اولین روز زمستان آژانس طراحی خدمات لین دیزاین رسما آغاز به کار کرد. انتخاب این تاریخ برای شروع فعالیت رسمی البته که تصادفی نبوده است. اول دی ماه برای آژانسی که هدف وجودی‌اش تلاش برای خلق تجارب منحصر به فرد و ناب برای مشتریان است، بسیار الهام بخش است. ما در سال‌های آسانی اقتصادی شروع به فعالیت نکردیم و این یعنی آغاز کسب‌وکار جدیدی که کارش کمک به کسب‌وکارهای جدید دیگر یا کسب‌وکارهایی است که از شرایط اقتصادی فعلی آسیب دیده‌اند، پر از چالش‌های گوناگون خواهد بود.

به علاوه آگاه بودیم که در شناساندن مفهوم نسبتا جدید خلق تجربه به جامعه عمدتا سنتی کسب و کار ایران و برای نشان دادن عملی ارزش‌هایی که یک آژانس طراحی خدمات می‌تواند به جامعه کسب و کار عرضه کند، تلاش بسیاری لازم است.

همچنین مشتریان ما اغلب در روزهای سخت کسب‌وکارشان به حضور لین دیزاین نیاز پیدا می‌کنند. زمانی که در بالاترین نقطه ابهام درباره موفقیت و ادامه فعالیت روبرو هستند و با تصمیم‌سازی‌های سرنوشت‌ساز درباره کسب و کارشان روبرو هستند.

با توجه به همه این‌ها، یادآوری اول دی ماه به عنوان نقطه شروع فعالیت، به ما لین دیزاینی‌ها یادآوری می‌کند که ما اینجا و در کنار مشتریان‌مان هستیم برای اینکه شب‌های سرد و طولانی را به صبح‌های روشن برای کسب‌وکارها برسانیم و سرانجام تلاش‌های سخت و طولانی برای شکل‌گیری یک کسب‌وکار آینده‌ای روشن برای کسب‌و‌کارمان و کسب و کار مشتریان‌مان خواهد بود.

سال ۹۸ سالی پر از موفقیت برای لین دیزاین بود اما آبان و آذر ماه تلخی بسیاری به کام همه ما ریخت که شیرینی دستاوردها را برایمان کمرنگ می‌کرد. سخت است که به عنوان طراح خدمات و تجربه همه پروژه‌ها را از درک و فهم انسان‌ها و دنیاهای متفاوتشان آغاز کنی و شاهد رنج کشیدن همین انسان‌های دوست‌داشتنی باشی که با طراحی‌ها و تصمیم‌های ناروا و نادرست هر روز بیش از قبل شیرینی زندگی به کامشان تلخ می‌شود.

این رویدادها باعث شد که به جای جشن گرفتن دستاوردهای لین دیزاین در سالروز تاسیس، به فکر برگزاری رویدادی بیافتیم که در کنار دوستانمان بار دیگر به معضلات موجود در جامعه و اقتصاد بیاندیشیم و آغازگر مشارکتی بلندمدت باشیم برای ساختن فردایی بهتر برای ایران.

بنابراین تیم لین دیزاین به طراحی رویدادی پرداخت که دعوت‌شدگان را به تامل و نقش آفرینی در حل مسائل مختلف جامعه دعوت می‌کرد. لین دیزاین گاه برای طراحی رویدادها و خدماتی که خود به مخاطبانشان عرضه می‌کند، از مشارکت شرکای تجاری و دوستان طراح خود استقبال می‌کند. علت این کار، بهره‌مندی از نگاه بیرونی به کسب و کار لین دیزاین است که همواره این دیدگاه باعث یادگیری اعضای تیم لین و باز کردن باب جدیدی از همکاری میان لین و شبکه دوستان تجاری آن شده است. خوشحالیم و سپاسگزار که شبکه‌ای از دوستان و هم‌پیمان‌های تجاری خوش فکر لین دیزاین را در رویدادهای گوناگون همراهی می‌‌کنند. این بار نیز در رویداد سالروز تاسیس لین دیزاین، هم‌فکری و مشارکت نوید سخایی، بنیانگذار و مدیر چشم‌انداز در شرکت گام اول تحول، در طراحی و اجرای این رویداد فراموش‌نشدنی بود. و اما در رویداد چه خبر بود.

 

تجربه‌های رویداد

برای اینکه شرکت در رویداد برای مشتریان و دوستان لین که همگی در عرصه‌های مختلف کسب و کار بسیار فعال‌اند راحت باشد، از ساعت ۸ تا ۱۰ شب میزبان عزیزانمان بودیم. رویداد در محل دفتر لین دیزاین در کافه گنبد برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این رویداد در ابتدای ورود در حیاط کافه، پاکتی را که کد نام آن ها رویش نوشته شده بود و همراه با آن نقشه شرکت در تجربه‌های طراحی‌شده را دریافت می‌کردند. همزمان با دریافت پاکت، هر مهمان کارتی دریافت می‌کرد که بر روی آن علاوه بر نام، برچسب دغدغه این روزهای خود را قرار می‌داد. ۶ دغدغه کلی از قبل هنگام بحث و بررسی تیم طراحی رویداد با توجه به هدف رویداد انتخاب شدند که عبارت بودند از: توسعه ایران، شور و شوق و امیدواری، بقای خود و خانواده‌، پول بیشتر، خلق جهانی بهتر برای همه، و مهاجرت از ایران.

نمایش این دغدغه در کنار نام بر روی کارت، بهانه‌ای بود تا مهمانان لین دیزاین بیشتر با هم آشنا شوند و بتوانند راجع به دغدغه روزشان دقایقی را با هم گپ بزنند.

بعد از  ورود به محیط داخلی کافه، پذیرایی ساده مختصر با چای و خوشامدگویی، مخاطبان سه مقصد را برای تجربه پیش رو داشتند. در اولین ایستگاه، هر فرد قطعه پازلی که کد مخصوص هر مهمان را داشت، از پاکت خود بیرون آورده و روی تخته پازل قرار می‌داد. تصویری که با مشارکت همه مدعوین شکل می‌گرفت تصویری از طلوع بود با این امید که فرد به فرد ما به یاد داشته باشیم که خلق آینده روشن برای کشور در گرو مشارکت همه ما است.

تجربه بعدی در دفتر لین دیزاین در انتظار دوستانمان بود، طرحی از مسیری که کسب و کار ما در دو سال گذشته از سر گذرانده است. مسیری که دیدن آن به مخاطبان نشان می‌داد که چه طور با اعتمادشان به ما، در شکل‌گیری لین دیزاین نقش موثر ایفا کرده‌اند.

و تجربه آخر، در طبقه پایین در انتظار مخاطبان بود. جایی که ابتدا گالری کوچکی از عکس‌های اجتماعی نیما خالدی کیا خودنمایی می‌کرد. مهمانان ما می‌توانستند برداشت خود از هر عکس را با ماژیک‌های رنگی که کنار آن‌ها قرار گرفته بود، یادداشت کنند.

پس از فراغت از دیدن عکس‌ها، به میز حل مسئله می‌رسیدیم که بر روی آن ۶ مسئله که نیاز به مشارکت همگانی برای حل دارد، قرار داده شده بود. در این ایستگاه یک بار دیگر افراد به پاکت‌های خود رجوع می‌کردند که در آن ۳ کارت کوچک وجود داشت. هر فرد ابتدا برای انتخاب مسائلی که می‌خواست بر روی آن‌ها تمرکز کند دقایقی تامل می‌کرد و سپس بر روی این کارت در کنار اسم خود، «منبع، انگیزه، و مهارت» هایی که مایل بود برای مشارکت در حل آن مسئله(ها) صرف کند را می‌نوشت و قرار می‌داد. این مسائل عبارت بودند از: فرصت‌سازی برای نسل بعدی، حفظ جایگاه مشارکت طبقه پایین درآمدی در اقتصاد، ورود فناوری‌های نوین به کسب و کارها، فرصت‌های توسعه صنایع خلاق و فرهنگی، تلاش برای بهبود تعامل ایران و جهان، پیدا کردن تجارت‌های نو در شرایط فعلی.

لین دیزاین قصد دارد که در سال ۹۹، بر اساس پاسخ افراد به مسئله‌های ذکرشده در این میز حل مسئله، کار گروه‌هایی را با مشارکت این عزیزان شکل دهد و آغازگر تعامل بین شبکه دوستان خود باشد تا آینده ای روشن با مشارکت فرد به فرد ما برای کشور و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، شکل گیرد.

و در نهایت در دقایق پایانی برنامه، پس از سپاسگزاری از حضور دوستان، گزارشی کوتاه از برنامه‌های لین دیزاین در سال آینده و تعریف و دسته‌بندی جدید خدمات لین دیزاین به حضار ارائه شد.

سپاسگزاریم از همه دوستانی که در این دو سال همراه ما بودند و همچنین سپاسگزاری ویژه داریم از دوستانی که در این تجربه ما را همراهی کردند. و امیدواریم که در سال‌های پیش رو تجربیات شیرین‌تری را در کنار یکدیگر تجربه کنیم.

 

پیوستن به بحث و گفتگو یک نظر

  • مریم حسینی زاده گفت:

    لطفا در رابطه با تجربه مشتری CX مقاله های به روز منتشر کنید. یا سایت مرجعی در رابطه با تجربه مشتری و طراحی تجربه مشتری معرفی کنید. باسپاس

نظرتان را بگویید