زمانی برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها

زمانی برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها

زمانی برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها

 

امسال هم لین دیزاین در روز جهانی طراحی خدمات، ۱۲ خرداد، مانند سال‌های پیش در تدارک برگزاری برنامه‌ای با هدف آشنایی هر چه بیشتر طراحان جوان و کارفرمایان طراحی خدمات با این حوزه بود. شاید عجیب به نظر برسد که آژانسی نسبتا جوان مانند لین دیزاین که دو سال و نیم از عمر آن می گذرد چرا تا این اندازه در پی فعالیت‌های ترویجی برای فعال شدن طراحان و آژانس‌ها و کارفرمایان با این حوزه است. شاید شما خواننده عزیز وبلاگ لین از خود بپرسید که آیا بهتر نیست به جای فعالیت‌های ترویجی وقت ارزشمند را برای انجام پروژه‌های بیشتری بگذاریم؟ اگر چنین سوالی از ذهن شما گذشت، باید چنین پاسخ دهیم که قطعا حق با شماست. اما در شرایط فعلی طراحی خدمات ایران، فعالیت‌های ترویجی برای آژانس‌های طراحی خدمات از جمله لین‌دیزاین حیاتی به نظر می‌رسد.

 

لین‌دیزاین در سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. در زمانی که از شنیده شدن عبارت طراحی خدمات در ایران نزدیک به ۷ سال، از اولین فعالیت‌های جدی طراحی خدمات در شرکت‌های بزرگ تولیدی ایران نزدیک به ۶ سال، از اولین کارگاه آموزشی طراحی خدمات در ایران حدود ۴ سال، و از اولین ارائه مشاوره‌های طراحی خدمات به استارتاپ‌ها که در شتابدهنده بردیا انجام می‌شد حدود ۲ سال می‌گذشت. به عبارتی، طراحی خدمات نه آن‌قدر در آغاز راه بود که در میان ذینفعان کسب‌وکارهای مختلف به ویژه مدیران پیشرو در حوزه نوآوری ناشناخته باشد و نه آن‌قدر قدمت داشت که تعداد زیادی طراح خدمات زبده در این زمینه در کشور مشغول انجام پروژه‌های ریز و درشت باشند و تعداد زیادی پروژه واقعی با کارفرماهای مختلف انجام شده باشد.

 

این شرایط باعث شد که در مدت فعالیت لین دیزاین، بتوانیم با تمرکز بر انجام پروژه‌های طراحی خدمات با کارفرماهای متفاوتی که قبلا هر یک به بهانه‌های مختلفی با این حوزه آشنا شده بودند، کار کنیم و سبدی از پروژه‌های ریز و درشت انجام‌شده در آژانس لین دیزاین داشته باشیم که در آن‌ها واقعا طراحی خدمات انجام گرفته است نه صرفا طراحی تجربه کاربری یا برندینگ یا سایر شاخه‌های نزدیک کاری. پروژه‌های طراحی خدماتی که هر یک به تناسب ممکن بود شامل کار طراحی تجربه کاربری و برندینگ و … هم بشوند ولی از انجام طراحی خدمات و تمرکز بر آن شروع می‌شدند. همچنین در دهه گذشته تیم‌هایی در حوزه‌ طراحی خدمات بی سروصدا اما موثر فعالیت کرده‌اند و تجربیات آنان جزو گنجینه تجارب طراحی خدمات در ایران است. تجربه‌هایی که برای کارفرمایان نیز راهگشا و اثربخش بوده است و سبب شده تا دامنه فعالیت طراحان خدمات گسترده شود.

 

لین‌دیزاین در سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. در زمانی که از شنیده شدن عبارت طراحی خدمات در ایران نزدیک به ۷ سال، از اولین فعالیت‌های جدی طراحی خدمات در شرکت‌های بزرگ تولیدی ایران نزدیک به ۶ سال، از اولین کارگاه آموزشی طراحی خدمات در ایران حدود ۴ سال، و از اولین ارائه مشاوره‌های طراحی خدمات به استارتاپ‌ها که در شتابدهنده بردیا انجام می‌شد حدود ۲ سال می‌گذشت

 

خرسندیم که همه ما جامعه طراحان خدمات در هر تیمی و آژانسی که فعالیت کرده‌ایم، در مجموع توانسته‌ایم طی مدت فعالیت رضایت کارفرمایان را در صنایع مختلف جلب کنیم اما اکنون این رضایت و آشنایی جمع بیشتری از مدیران پیشرو با طراحی خدمات، باعث اوج گرفتن ۲ نیاز اصلی شده است:

  1. نیاز به نیروهای کاربلد طراحی خدمات که از ابعاد مختلف انجام پروژه حرفه‌ای در سازمان‌ها آگاهند
  2. نیاز به آشنا شدن بیشتر مدیران با خروجی‌ها و ملاحظات انجام پروژه طراحی خدمات در سازمان

 

به نظر می‌رسد این نیازها در میان همه آژانس‌هایی که در حوزه طراحی خدمات در ایران کار می‌کنند، نیازهایی مشترک است. چنانکه در صحبت‌هایی که شیوا صالح‌نیا و نیکو جاویدپور، بنیانگذاران لین دیزاین، با صالح امینی در آژانس دیگرگون و با حمیدرضا نکویی در آژانس طراحی برژمان داشتند، بر وجود این نیازها توافق نظر وجود داشت.

 

یک راه پاسخگویی به این نیازها، تلاش برای بهره بردن از فرصت‌هایی مانند روز جهانی طراحی خدمات برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌هایی است که طراحان باتجربه‌تر از انجام پروژه‌های واقعی و تعامل‌ها با کارفرمایان و سایر ذینفعان پروژه داشته‌اند. کم نیستند طراحان جوانی در میان فارغ التحصیلان طراحی صنعتی و MBA و سایر رشته‌ها که به طراحی خدمات علاقه دارند و مسیر کاری خود را در این زمینه آغاز هم کرده‌اند اما از مختصات کار و نیازهای کارفرمایان و تیم‌های طراحی خدمات هنوز چندان آگاه نیستند. و همچنین کم نیستند کارفرمایانی که راه‌حل مسائلشان در انجام پروژه‌های طراحی خدمات نهفته است و با این حوزه هم آشنایی کلی دارند ولی هنوز نمی‌دانند که دقیقا چه انتظاراتی از خروجی یک پروژه طراحی خدمات برای سازمان می‌توانند داشته باشند.

 

عدم شفافیت در این زمینه‌ها باعث می‌شود که تعریف پروژه و تشکیل تیم مناسب برای شروع به کار آن به کندی صورت بگیرد و در شرایطی که تعداد درخواست‌های شروع و انجام پروژه در حوزه طراحی خدمات نسبت به سال ۹۶ افزایش قابل توجه داشته است، وجود این کندی هم برای طراحان و هم برای کارفرمایان نامطلوب است و مسیر توسعه طراحی خدمات در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت.

 

با علم به این موضوع، لین‌دیزاین از جمعی از دوستان باتجربه‌اش در حوزه طراحی خدمات که هر یک وزنه‌ای در این حوزه در ایران هستند و فعالیت‌هایشان همواره باعث تسهیل و توسعه مسیر طراحی خدمات در ایران شده است، دعوت کرد تا در پنلی مشترک به بیان تجربه‌های خود بپردازند. خوشحالیم که از جمع دوستانمان، صالح امینی، حمیدرضا نکویی، هادی ابن‌الدین، و حسین سپهری توانستند در پنل ما را همراهی کنند. قطعا جمع افراد باتجربه در حوزه طراحی خدمات در ایران بزرگتر از این پنل است و جای دوستان‌مان از جمله وحید دائم اینانلو، فاطمه صدیقیان، سجاد خزایی، و بسیاری دیگر از دوستان در این جمع خالی بود. امیدواریم که در فرصت‌ها و بهانه‌های بعدی که برای گفت‌وگو درباره طراحی خدمات داریم، بتوانیم شنونده دغدغه‌های جمع بزرگتری از طراحان خدمات و البته کارفرمایان این حوزه باشیم.

 

برای برگزاری این پنل، دوستان همیشه همراه‌مان در زاویه میزبانی جمع پنلیست‌ها را با مهربانی پذیرفتند و ضبط باکیفیت فیلم پنل نیز مرهون زحمت ایشان است. به منظور حفظ امانتداری در گفته‌های شرکت‌کنندگان پنل، بهتر دیدیم که به جای نقل قسمتی از گفته‌ها، فیلم ۹۰ دقیقه‌ای ضبط‌شده آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

فیلم پنل به پیوست همین صفحه قابل دانلود و مشاهده است. همچنین در IGTV قسمت اول و قسمت دوم صفحه لین دیزاین می‌توانید فیلم پنل را مشاهده کنید.

 

 

 

نظرتان را بگویید