گزارش رویداد دیجیتال استارز – بخش اول

گزارش رویداد دیجیتال استارز

بخش اول

بیست و یکم آذر ماه ۱۳۹۷، در آخرین روز از هفته دیجیتال ایران، باشگاه کارآفرینی تیوان میزبان استارتاپ های برگزیده دومین لیگ کشوری اینترنت اشیا بود. آن چنان که دکتر روحانی نژاد، مدیر فروم اینترنت اشیای ایران، در انتهای رویداد دیجیتال استارز بیان کردند، رویکرد اصلی دومین لیگ IOT اولویت‌دهی به استارتاپ هایی بوده است که می‌توانند شریک تجاری شرکت‌های بزرگ باشند.

در بیست و یکم آذر ماه ۱۳۹۷، ۱۷ تیم برگزیده از سراسر کشور که رقابت‌های استانی را پشت سر گذاشته و توسط شورای ICT استان‌ها برگزیده شده بودند، برای داوری نهایی و انتخاب ۳ تیم برتر به ارائه ایده‌ها و دستاوردهای خود پرداختند.

رویداد دیجیتال استارز، با ارائه سخنرانی‌های کوتاهی از روح الله رحمانی، معاون نوآوری دیجی‌کالا، و محمد حسین حمیدی، مشاور در حوزه ICT درباره شیوه‌های مشارکت شرکت‌های بزرگ با استارتاپ ها و ایجاد مراکز حامی استارتاپ‌ها در شرکت‌های بزرگ آغاز شد، با معرفی تیم‌ها ادامه یافت، و نهایتا با معرفی برگزیدگان و سخنرانی کوتاه دکتر روحانی نژاد خاتمه یافت.

در سه مطلب پیایی که به فاصله نزدیکی از هم منتشر خواهد شد، خلاصه ای از آنچه در این رویداد گذشت را می خوانید. در مطلب اول سخنان روح الله رحمانی درباره همکاری مشترک شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها و همچنین معرفی ۵ استارتاپ شرکت کننده در لیگ را می خوانید. در دو مطلب بعدی ۱۲ استارتاپ باقیمانده به اختصار معرفی خواهند شد.

همکاری استارتاپ ها و شرکت های بزرگ

سخنران اول همایش دیجیتال استارز، روح الله رحمانی معاون نوآوری دیجی‌کالا بود که به مرور روند طی شده جامعه استارتاپی در ۶ سال گذشته پرداخت. او گفت که تا کنون اکوسیستم استارتاپی ایران ۳ موج را تجربه کرده است. موج اول ایده های استارتاپی از جنس پر کردن خلأهای خدماتی در بازار ایران بود که استارتاپ ها سعی می کردند با استفاده از ابزارهای دیجیتال، خدماتی بدهند که این جاهای خالی را پر کنند. در این موج اول، استارتاپ ها صرفا مصرف کننده فناوری بودند. موج دوم استارتاپ هایی بودند که در صدد برآمدند تا سیستم های سنتی را به فناوری های پیشرفته وصل کنند و مشکلات سیستم سنتی ارائه خدمات را نیز از این طریق حل کنند. استارتاپ هایی مانند ارسال میوه آنلاین، خشکشویی آنلاین، و … از این دست بودند. در این موج دوم نیز استارتاپ ها همچنان مصرف کننده فناوری باقی ماندند.

وی متذکر شد، در موج سوم که هم اکنون آن را تجربه می کنیم، استارتاپ های در حال ظهورند که اساسشان بر ایجاد فناوری گذاشته شده است. به عبارتی، این استارتاپ ها در پی ساختن فناوری‌ای هستند که تا به حال در دنیا وجود نداشته است و می‌توانند در آن بهترین باشند. رحمانی معتقد است که هم اکنون چنین استارتاپ هایی را در ایران می توان یافت. اما نکته مهم بنیان گذاری استارتاپ های مبتنی بر فناوری این است که نباید کپی استارتاپ دیگری در جای دیگری از دنیا باشند. اگر در موج اول و دوم استارتاپی می توانستید ایده های اجرا شده در جای دیگری از دنیا را مطالعه و یکی از آن ها را برای اجرا انتخاب کنید، در موج استارتاپی سوم باید ایده شما دارای اصالت باشد. چنانکه نمی توان با کپی یک مقاله معتبر علمی انتظار چاپ مقاله در مجلات معتبر دنیا را داشت، با یک ایده کپی شده نیز نمی توان به باشگاه استارتاپ های مبتنی بر فناوری وارد شد.

رحمانی چنین ادامه داد که برای حفظ اصالت ایده ها و داشتن استارتاپ های قوی که ایده های ناب را به جهان عرضه کنند، باید زیست بوم فناوری حامی استارتاپ ها را ساخت و به بهبود آن پرداخت. یکی از الزامات ساخت این زیست بوم درگیر کردن شرکت های بزرگ در توسعه استارتاپ ها است. وی سپس به برنامه دیجی کالا برای حمایت از استارتاپ ها اشاره کرد و گفت که برنامه DigiKala Next تلاشی برای حمایت از استارتاپ ها توسط یک شرکت بزرگ است که به موفقیت آن امید داریم.

برای اطلاع از حوزه های استارتاپی مورد حمایت دیجی کالا در DigiKala Next می توانید به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.

معرفی کوتاه تیم های شرکت کننده در فینال دومین لیگ اینترنت اشیا

تورنادو

استارتاپ تورنادو که از استان سیستان و بلوچستان در این رویداد شرکت کرده بود، چشم انداز خود را هوشمندسازی خودرو بر اساس IOT می داند. هدف تورنادو کم کردن تلفات جاده ای با استفاده از فناوری اینترنت اشیا است. این استارتاپ با سخت افزاری که تولید کرده است قادراست موقعیت دقیق تصادف را به مراکز امداد جاده ای بفرستد. همچنین با نصب سنسورهای علائم حیاتی بر روی صندلی راننده، در صورت تصادف امکان ارسال گزارش وضعیت حیاتی فرد مصدوم به مراکز امداد وجود دارد. یکی از کاربردهای دیگری که تورنادو برای محصول خود در نظر دارد امکان ارسال سیگنال برای پلیس در صورت سرقت خودرو است که با استفاده از این کاربرد می توان در بلندمدت اطلاعات خوبی درباره نقاط حادثه خیز و پرسرقت شهری به دست آورد.

تورنادو مدل درآمدی خود را فروش سخت افزار و تحلیل داده های دریافتی به سازمان هایی نظیر بیمه و مراکز امدادی (برای شناسایی بهترین نقاط استقرار آمبولانس) در نظر گرفته است.

گادا

تیم استارتاپ گادا که سابقه تولید محصولات الکترونیک دیگری را در کارنامه خود دارد، به معرفی کیوسک های لمسی طراحی و ساخته شده خود پرداخت که هم خدمات دهی و هم اطلاع رسانی در مکان های عمومی را هدف خود قرار داده است. این تیم کیوسکی تولید کرده است که توسعه پذیر است، امکان ساخت صنعتی دارد، می تواند داده ها را از محیط جمع آوری کند و اطلاعات سفارشی شده برای آن محیط تولید کند، و از سیستم عامل بهینه ای نیز برخوردار است.

نکته جالب اینجاست که گادا این کیوسک ها را فرصتی برای توسعه دهندگان می داند. به عباراتی این تیم معتقدند که توسعه دهندگان می توانند به این کیوسک ها به چشم یک نقطه تماس جدید نگاه کنند که خدمات جدیدی را می توان از طریق آن ها ارائه کرد و کدهای جدیدی را برای این کیوسک ها نوشت. گادا توسعه دهندگان را دعوت می کند که به این کیوسک ها به عنوان بستر پلتفرمی برای ارائه خدمات جدید نگاه کنند.

شهرتاش

استارتاپ شهرتاش که از شهر تبریز در این رویداد شرکت داشت، بازی سازی در شهر را هدف خود می داند. این استارتاپ معتقد است که از طریق بازی سازی شهری می توان پلی بین استفاده سنتی و استفاده مدرن از شهر زد و از این طریق رفتارها و تعامل های شهری جدیدی را تعریف و شهروندان را به انجام این رفتار و ایجاد این تعامل ها در شهر تشویق کرد. در یک کلام، بازی سازی در شهر برای فرهنگ سازی.

شهرتاش در نظر دارد که به بهترین بازیکنان که بیشترین نقش را در فرهنگ سازی ایفا می کنند، امکان ارتباط مستقیم با مسئولین شهری را بدهد. درآمد این استارتاپ هم بخشی از طریق تعامل با نهادهای دولتی و شهرداری ها و بخشی از طریق طراحی بازی برای کافه ها و مراکز ارائه دهنده خدمات شهروندی است.

سم- تک

استارتاپ سم- تک دو حوزه اینترنت اشیا و پردازش تصویر را به هم آمیخته است تا به مخاطب محصولش امکان تامین امنیت بیشتر محیط کار و زندگی را بدهد. سیستم کنترل تردد سم – تک به سازمان کمک می کند که تردد افراد در محیط را زیر نظر داشته باشد و به محض شناسایی چهره فردی که در شمار چهره های ثبت شده در سیستم نیست، به ناظر اخطار دهد. همچنین این سیستم به انبارداران کمک می کند که حریق های رخ داده در سطح کارگاه (که در سیستم های سنتی شناسایی آن طول می کشد) را در زمان کوتاه تری تشخیص دهند.

سیستم سم- تک با انواع دوربین های آنالوگ، دیجیتال، و آی پی سازگاری دارد و حتی اگر کیفیت دوربین پایین باشد باز هم درست تشخیص می دهد. پروتوتایپ این محصول در نمایشگاه تهران هوشمند در هفته دیجیتال ایران آزمایش شده و عملکرد موفقیت آمیزی داشته است. سم – تک در نظر دارد که از طریق فروش مستقیم سخت افزار و تجهیز دوربین های موجود شرکت ها به این فناوری و نیز از طریق فروش فناوری به شرکت های تولید کننده دوربین درآمدزایی کند.

الکترون

یکی از متفاوت ترین ارائه ها مربوط به استارتاپ الکترون بود که به پایش سلامت ماشین های ترابری و ماشین آلات سنگین کارخانه ها و مراکز صنعتی و به ویژه شرکت های معدنی می پرداخت. با وجود آنکه ماشین آلات سنگین شرکت هایی مانند کوماتسو و کاترپیلار به ارائه این اطلاعات به صاحبان این وسایل می پردازند، اما ایران به خاطر تحریم ها از دریافت این اطلاعات محروم است. این مشکل، ایده شکل دهی این استارتاپ را در ذهن بنیانگذاران آن کاشته است. آن ها ابتدا از ماشین آلات این دو شرکت بزرگ شروع کردند و تمرکز ارائه خدمات نیز برای شرکت های معدنی بوده است. اما به تدریج سیستمی شکل دادند که می تواند این اطلاعات را برای هر نوع ماشین آلاتی از شرکت های مختلف فراهم کند؛ اطلاعات از جمله درباره تناژ، کیلومتر، وضعیت فنی ماشین، ترافیک ماشین آلات، و … .

برای به دست آوردن این اطلاعات از ECU یا سنسورهای ماشین ها استفاده می شود و برای ماشین هایی که چنین چیزهایی ندارند، سنسور توسط تیم الکترون نصب می شود. نرم افزار این قابلیت را دارد که کاملا بر اساس نیاز مشتری تغییر کند. الکترون با فروش سخت افزار، فروش نرم افزار، و خدمات پس از فروش سخت افزار درآمدزایی می کند.

پیوستن به بحث و گفتگو ۲ نظر

  • سامه گفت:

    این رویدادها واقعا موثرن؟
    من توی استارتاپ ویکند شرکت کردم ولی عملا نتیجه ای نداشت، هر روز چندین رویداد برگزار میشه ولی خروجی خاصی نمی بینیم.
    البته ممنون از گزارش

    • لین دیزاین گفت:

      سلام سامه عزیز،
      پرسش شما در شرایطی که رویدادهای متعددی رو در هر یک از شهرها شاهدیم، ممکن است پرسش خیلی از دوستان باشد. فارغ از کیفیت برگزاری که بستگی به تیم برگزارکننده و کیفیت حضور شرکت کننده ها دارد؛ تنوعی از رویدادها در یک اکوسیستم استارتاپی اجرا می شوند که هر کدام اهداف متفاوتی دارند. بار آگاهی بخشی و ترویج در برخی رویدادهای سنگین تر است و برخی دیگر با هدف آموزش برگزار می شوند و برخی رویدادهای دیگر با هدف کمک مستقیم به استارتاپ‌ها و ایجاد ارتباط بین آنها با سرمایه‌گذاران، خبرگان و… است. لیگ استارتاپ‌های IOT در رویداد دیجیتال استارز، هم بار ترویج بخشی از فعالیت‌های این حوزه را برعهده گرفته، هم اشتیاق برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کند و هم امکان ارتباط با افرادی را به آنها می‌دهد که می توانند به رشد کسب و کارها کمک کنند.

      پیشنهاد می کنیم انواع رویدادها، نهادها و فعالیت‌هایی که اکوسیستم استارتاپی را تقویت می‌کنند را در کتاب “جامعه‌های استارتاپی” نوشته آقای برَد فِلد که به همت تیم اصفهان پلاس به فارسی ترجمه و منتشر شده است، ببینید.
      برای تهیه کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

نظرتان را بگویید