تفکر طراحی در علوم پزشکی

تفکر طراحی در علوم پزشکی

روز چهارشنبه ۱۲ دی ماه ۹۷ شیوا صالح‌نیا و نیکو جاویدپور، بنیانگذاران آژانس طراحی خدمات لین دیزاین، در آمفی تئاتر مرکز رشد استعدادهای درخشان مهمان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که در یازدهمین دوره المپیاد کارآفرینی این دانشگاه شرکت کرده‌اند.

 

المپیادهای علمی دانشجویان علوم پزشکی هر ساله از اواخر آبان با هدف توانمندسازی دانشجویان در مهارت‌های ارتباطی و فکری، معرفی رویکردهای نوآورانه در نظام آموزش پزشکی، و ایجاد فضای رقابتی در فضای دانشجویی پزشکی در تمامی دانشکده‌ها و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شوند. تا سال دهم برگزاری، ۵ زمینه برای این المپیادها در نظر گرفته شده بودند که عبارتند از:

  1. تفکر علمی در علوم پایه
  2.  مدیریت نظام سلامت
  3. استدلال بالینی
  4. آموزش پزشکی 
  5. فلسفه پزشکی 

اما در دهمین سال برگزاری، وزارت بهداشت تصمیم گرفت زمینه جدیدی با عنوان «کارآفرینی در بستر دانشگاه‌های هزاره سوم» به ۵ مورد قبلی اضافه کند. هدف از این کار سوق دادن دانشجویان به تعامل مفید با صنعت و جامعه، نوآوری و کارآفرینی است تا از این طریق دانشجویان به جای تمرکز صرف بر آموزش و نگارش مقاله بتوانند از دانش خود برای حل مشکلات واقعی آینده استفاده کنند.

در یازدهمین دوره المپیاد، در زمینه «کارآفرینی» و در مرحله اول المپیاد، دانشجویان در کلاس‌های کوتاه دو ساعته با کلیات مباحثی مانند طراحی ارزش پیشنهادی، مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، ارائه به سرمایه گذار، تفکر طراحی و موضوعاتی از این دست آشنا می‌شوند و سپس با مطالعه منابع بیشتر در هر حوزه برای امتحان کتبی و عملی آماده می‌شوند. تیم لین دیزاین که برای ارائه موضوع تفکر طراحی دعوت شده بود، تلاش کرد تا طی ۲ ساعتی که در اختیار داشت، دانشجویان را از طریق ارائه مثال‌هایی از نحوه کاربرد این مدل تفکر در حوزه علوم پزشکی، با فلسفه تفکر طراحی آشنا کند.

قبل از شروع جلسه، از دانشجویان دعوت شد که با مطالعه مسئله‌ای که در پوستر بزرگی نوشته و روی تخته نصب شده بود، به انواع شیوه‌های مواجهه با آن فکر کنند و راه‌حل‌های پیشنهادی خود را در تخته سفید کنار پوستر یادداشت کنند. مسئله از این قرار بود که:

تفکر طراحی در علوم پزشکی

پس از مشارکت دانشجویان در پاسخگویی به این سوال، کارگاه آغاز شد و دانشجویان با کلیات و فلسفه تفکر طراحی، مثال‌هایی از کاربرد تفکر طراحی در خلق محصول، خدمت، تجربه و حل چالش‌های بزرگ در حوزه علوم پزشکی، و در نهایت اصول مهمی که باید در طراحی مدنظر قرار گیرند، آشنا شدند. در انتهای کارگاه، تیم لین دیزاین با مشارکت دانشجویان به سوال اولی که روی پوستر نوشته شده بود بازگشتند و راه‌حل‌های دانشجویان قبل و بعد از آشنایی با این تفکر مورد بررسی قرار گرفت.

شما خواننده عزیز وبلاگ لین دیزاین می‌توانید این ارائه را از طریق لینک زیر دانلود و مشاهده کنید.

تفکر طراحی در علوم پزشکی

اگر از جمله شرکت‌کنندگان این کارگاه بوده‌اید، مشتاق شنیدن بازخوردهای شما درباره این ارائه هستیم.

نظرتان را بگویید