روز جهانی طراحی خدمات

بوسیله 21 خرداد 1398اخبار, طراحی خدمات
روز جهانی طراحی خدمات

روز جهانی طراحی خدمات شاد باد

 

شبکه طراحان خدمات امسال روز اول ژوئن را به عنوان روز طراحی خدمات معرفی کرد. شعبه‌های مختلف این شبکه در سراسر دنیا و همچنین طراحان مستقل برنامه‌های مختلفی را در در کشورهای مختلف اجرا کردند. طراحان خدمات به بهانه این روز تلاش کردند مخاطبان این خدمت را بیشتر با فلسفه و شیوه کار طراحی آشنا کنند. ما نیز در لین دیزاین همزمان با همکاران‌مان در آلمان، برزیل، اوکراین، پرتغال، فنلاند، آمریکا، انگلیس، آرژانتین، هند، بلغارستان، کلمبیا، عربستان، و سوئد برنامه ای را برای این روز اجرا کردیم.

 

با توجه به اینکه اعضای لین دیزاین از ابتدای سال ۹۸  متناوبا بخشی از زمان کاری خود را در کارخانه نوآوری آزادی و فضای کار اشتراکی زاویه سپری می‌کنند، تصمیم بر آن شد که برنامه امسال را در کنار میزبان‌های پرانرژی و همراه‌ زاویه برگزار کنیم.

 

شبکه طراحان خدمات امسال روز اول ژوئن را به عنوان روز طراحی خدمات معرفی کرد

 

اعضای لین دیزاین به مناسبت این روز ۲ هدیه برای اعضای زاویه در نظر گرفتند. هدیه اول این بود که تیم‌ها و فریلنسرهای مستقر در زاویه مختصری از فعالیت‌های خودشان را به همراه نام و شماره تماس به لین دیزاین ارائه می‌دادند تا در پایان روز به قید قرعه، به ۳  تیم یک روز مشاوره رایگان برای بهبود نقشه سیر مشتری ارائه شود. هم‌اکنون این سه تیم مشخص شده‌اند و در هفته آتی مشاوره‌های خود را دریافت خواهند کرد.

روز جهانی طراحی خدمات

هدیه دوم کارگاه «لی‌لی‌پوت طراحی خدمات» بود که با همکاری زاویه و شرکت دیبا در سوله ۷ و ۸ کارخانه نوآوری برگزار شد. در این کارگاه که برای تسهیل مشارکت افراد تقریبا بعد از ساعت کاری معمول برگزار شد، ابتدا افراد در فضای باز سوله، با انجام یک بازی گروهی فیزیکی پر هیجان بیشتر با هم آشنا شدند و خستگی چندین ساعت فعالیت بی وقفه پشت میز کار را از تن به در کردند. وقتی که همگی با لبخند رضایت بر لب، کنجکاوانه در پی کشف این بودند که چرا کارگاه طراحی خدمات با چنین بازی شروع شده، اعضای لین دیزاین آغاز به توضیح چرایی و چگونگی انتخاب این بازی برای این کارگاه پرداختند و گفتند که چه طور استفاده از شیوه تفکر طراحی آن‌ها را در طراحی و اجرای این کارگاه به شکل حاضر یاری کرده است. پس از مرور کوتاه چرخه تفکر طراحی (همدلی، تعریف مسئله، ایده‌پردازی، نمونه‌سازی، آزمون و اجرا)، نیکو جاویدپور هم‌بنیان‌گذار لین دیزاین روند شناخت مسئله در فضای کار زاویه، انتخاب موضوع برای حل، ایده‌پردازی و نمونه‌سازی اجرای راه‌حل را درباره طراحی تجربه این بازی شرح داد و برای افراد روشن ساخت که همه افراد در واقع همه افراد شرکت‌کننده در این بخش کارگاه به نمونه‌سازی و اجرای یک راه‌حل در مقیاس بزرگتر کمک کرده‌اند.

روز جهانی طراحی خدمات

پس از این شروع ساده اما تاثیرگذار، کارگاه در سالن اجتماعات سوله ادامه پیدا کرد، جایی که شیوا صالح‌نیا دیگر هم‌بنیانگذار لین دیزاین به فرایند ارائه پیوست. خیلی کوتاه از تئوری و فلسفه گفتیم و خیلی بیشتر سعی کردیم که بر اساس اصل هم‌آفرینی در طراحی خدمت، افراد را در فرایند طراحی مشارکت دهیم تا طعمی شخصی‌تر از این فرایند بچشند. مثل یک گاز خیلی کوچک از یک سیب خیلی بزرگ. یک تجربه خیلی مینیاتوری از حل مسئله به شیوه تفکر طراحی به منظور ارائه یک خدمت جدید در فضای زاویه با این قصد که به افراد کمک کنیم تصویری از نحوه حل مسئله به شیوه دیزاین به دست آورند. از بین موضوعاتی که به عنوان کاندیدای حل مسئله توسط اعضای لین دیزاین پیشنهاد شدند، اعضای زاویه تقریبا به اتفاق به «طراحی خدمتی برای تحرک بیشتر در فضای کار» رای دادند. به مدت تقریبا ۲ ساعت با مشارکت جمعی افراد ۴ گام از فرایند طراحی را با هم طی کردیم و حاصل آن نسخه اولیه‌ای از یک راه‌حل منتخب بود که سعی کردیم در حد امکان نمونه‌سازی اجرای آن را انجام دهیم تا چگونگی توسعه راه‌حل و تمهیداتی که لازم است برای اجرای راه حل‌اندیشیده شود به خوبی لمس شود.

روز جهانی طراحی خدمات

 

شاید بهترین بخش این کارگاه حضور افرادی با سبک های کاری مختلف (گرافیست، هم‌بنیانگذار، تولیدکننده محتوا، و …) و بخش های مختلف (تیم هم آوا، تیم های دارای عضویت ثابت، فریلنسرهای دارای عضویت منعطف، و …) در کنار هم و تلاش آن‌ها برای شنیدن نظرات یکدیگر و طراحی راه‌حل به کمک یکدیگر بود. تجربه‌ای خوشایند برای ما طراحان خدمات که همیشه در حال تاکید بر اهمیت مشارکت افراد و ذینفعان مختلف در فرایند رسیدن به راه‌حل پایدار هستیم. تجربه‌ای که برای شرکت‌کنندگان کارگاه نیز تازه ولی به نظر خوشایند بود.

 

آنچه در پایان این کارگاه برای ما به یادگار ماند روی باز، همراهی انگیزه‌بخش، و لبخندی بود که افراد از ابتدای کارگاه تا پایان آن به ما هدیه دادند. در واقع ما قصد داشتیم هدیه‌ای درخور به اعضای زاویه بدهیم و آن‌ها با همراهی خوب خود این هدیه را از ما به شایسته‌ترین شیوه دریافت داشتند و بیش از آنچه ما به ایشان ارائه کنیم، آن‌ها به ما بخشیدند.

 

خرسندیم که روز طراحی خدمات برای دوستان ما در زاویه همان‌قدر شاد و مایه انگیز شد که برای ما طراحان خدمات هست. امید داریم که فعالیت‌های لین دیزاین در زمینه طراحی خدمات و طراحی تجربه تا همیشه سبب‌ساز رضایت و لبخند باشد.

روز جهانی طراحی خدمات

پیوستن به بحث و گفتگو ۲ نظر

نظرتان را بگویید